Vistara

Vistara er en single-gen screenings test. Vistara undersøger for 30 sygdomsgener, som alle vil medføre svær sygdom hos det nyfødte barn.

Vistara undersøger for små DNA forandringer eller single-gen mutationer, der kan medføre sygdom hos barnet. Som ved andre NIPT test (Panorama) undersøger Vistara fosterets DNA, som er gået over i den gravides blod via moderkagen.

Vistara og Panorama testen er en god kombination. De 2 tests supplerer hinanden.

Sygdomme screenet med Vistara har en kombineret hyppighed på 1:600 som er højere end hyppigheden af Downs syndrom.

Du kan læse om de sygdomme Vistara undersøger for her

De fleste af de sygdomme Vistara kan finde, kan ikke identificeres ved ultralydscanning tidligt i graviditeten. De kan først findes i 2. og 3. trimester eller slet ikke.

• Vistara screener for 30 alvorlige genetiske sygdomme, som for eksempel Noonan syndrom, Rett syndrom og osteogenesis imperfecta
  • Vistara screener for sygdomme som sammenlagt forekommer hyppigere end Downs syndrom
  • Vistara screener for sygdomme som ikke er indeholdt i almindelig NIPT eller screening af bærerstatus.
  • Vistara kan tages fra uge 9+0
  • Vistara testen er en blodprøve fra armen og derfor uden abortrisiko.

Hvem er Vistara testen egnet til.

• til alle som gerne vil vide mere og som ønsker den bedste sikkerhed for et sundt barn.
  • som supplement til moderkageprøve eller fostervandsprøve, da de sygdomme Vistara undersøger ikke er inkluderet i en almindelig kromosomundersøgelse.
  • hvis der er fundet forandringer ved ultralydscanning som for eksempel korte knogler eller stor nakkefold
  • øget alder hos den kommende barnefar

Hvem er Vistara ikke egnet til.

• Gravid efter donoræg
  • Gravid med sæddonor
  • Gravid med tvillinger

Hvordan tages testen.

• Blodprøve fra armen på den gravide og barnefader. Vistara kan kun tages, hvis begge de biologiske forældre afgiver blodprøve.

Hvad koster Vistara.

• Prisen for blodprøve fra begge de biologiske forældre samt ultralydscanning af den gravide og gen analyse koster 7500 kr.
  • Hvis Vistara testen tages samtidig med Panorama testen gives 1000 kr i rabat.

Hvordan får jeg svar og hvor længe skal jeg vente.

• Så snart Ultralydklinikken for Gravide har fået sendt svaret på mail, ringer vi til dig og forklarer resultatet. Efterfølgende sender vi svaret på en krypteret mail, som dog er nem at åbne for dig. Blot er den datasikret.
  • Svaret vil komme cirka 3 uger efter blodprøven er sendt fra København

Vistara testen er en screeningstest men har alligevel en sensividitet og specificitet på mere end 99% i validerede studier og der er endnu ikke fundet falsk positive kommercielt.