Du finder ledige tider i vores
online bookingkalender. Vi
glæder os til at se dig!

Book tid

Genes2Life eller Genes4Life

Genes2Life og Genes4Life er to genetiske tests, som undersøger henholdsvis 93 og 430 gener. Testen udføres på en spytprøve. Testen er en undersøgelse af, om man er bærer af en genetisk sygdom. Hvis begge forældre er bærer af samme sygdom, kan barnet arve det syge gen fra begge og det kan medvirke til at barnet bliver sygt. Genes2Life og Genes4Life undersøger gener, som man ikke selv er syg af, men som man kan give videre til sit barn.

Vi sender gerne test kit hjem til dig. Så kan du tage testen hjemme og selv sende den til laboratoriet.

Genes2Life og Genes4Life er ikke en undersøgelse af fosteret.

Pris, Genes2life: kr. 7.400,- pr. person
Pris, Genes4life: kr. 7.900,- pr. person

Ved 2 prøver (begge forældre) på samme aftale gives rabat på kr. 1000,-

De fleste vælger at få foretaget Genes2Life eller Genes4Life før en graviditet. Det kan være i forbindelse med æg- eller sæddonation, eller hvis man blot vil vide lidt mere om sine gener. Undersøgelsen giver en eksakt viden om de undersøgte gener. Man får at vide om man er bærer af en sygdom eller ikke.

Du finder en liste over de undersøgte gener her.

Genes2life undersøger 93 gener, som alle kan give en arvelig genetisk sygdom.

Genes4life undersøger i alt 430 gener og inkluderer Genes2life.

Arvelige sygdomme nedarves via vores arvemateriale fra en generation til den næste. I nogle tilfælde kan en sygdom springe en generation over, hvis den har en recessiv arvegang.

Genes2Life og Genes4Life undersøger for autosomale recessive sygdomme. Det betyder, at du ikke selv er syg, du kan blot være bærer af et sygdomsgen, som kan gives videre til dit barn. Og hvis den anden forældre har det samme gen, er der 25% risiko for at få et sygt barn.

Alle mennesker er bærere af 0-6 forandrede gener. Oftest vil et kommende forældre par få at vide, at de er bærere af helt forskellige sygdomme, og så er der ingen forhøjet risiko for sygdom af disse gener hos det kommende barn.

Nogle gensygdomme er knyttet til X-kromosomet, og så er det kun kvinden, som kan give det videre. Hvis en kvinde har en sygdom på X-kromosomet, vil det kommende barn have 50% risiko for at få sygdomsgenet fra moderen.

Autosomal ressesiv arvelighed og kønsbundne sygdomme

Begge de kommende forældre skal være bærere af det samme sygdomsgen, for at kunne give det videre til deres barn. Det kalder man, at man har et autosomal ressesivt gen for sygdommen.

Hvis både den kommende far og mor har det samme syge gen, vil der for hvert af deres kommende børn være en risiko på 25% for, at barnet har sygdommen (uanset køn). Mens chancen for, at det kommende barn blot er bærer, eller er helt raskt, er 75%.

Risiko for sygdom hos baby, hvor både mor og far er bærere

Syg
Rask
Rask bærer
25%
50%

Man kan også være bærer af en kønsbunden sygdom. Det vil betyde at det oftest er drengebørn, som bliver syge. Undersøgelse for X-bunden sygdom udføres kun på kvinder.

Risiko for sygdom hos baby, hvor kun mor er bærer (X-bunden sygdom)

Drenge
Piger
50% raske
50% ikke-bærere
50% syge
50% bærere

»Tryghed for at dit barn er sundt og raskt«

En gentest tester for udvalgte sygdomme på kromosomer. Du kan vælge at blive testet for 93 eller 430 sygdomme.

Begge tests udføres ud fra en spytprøve og er derfor fuldkommen risikofri.

Se med her, når Camilla fortæller om sin oplevelse med at få en genbærer (carrier) test hos Ultralydklinikken for Gravide.

Hvem er Genes2Life og Genes4Life egnet til?

Genes2Life og Genes4Life er velegnet til dig, som gerne vil udelukke at, eller få viden om, hvorvidt du eller den anden forældre skulle være bærer af et sygdomsgen, der kan gives videre til de næste generationer. Det kan fx være cystisk fibrose, der er en af de hyppigste gensygdomme i Danmark. Det kan også være forskellige former for muskelsvindsygdomme, som fx Spinal muskelatrofi eller Duchenne/Becker muskeldystrofi.

• Du prøver at blive gravid
  • Du har haft mange aborter
  • Du vil gerne være sæddonor
  • Du går i gang med assisteret fertilitetsbehandling
  • Du går i gang med at opnå graviditet med donoræg og/eller donorsæd
  • Du er bekymret for om dit barn har arvet en sygdom fra dig

Genetisk test spiller også en vigtig rolle i fertilitetsbehandlinger. En af årsagerne til mislykkede fertilitetsbehandlinger kan være tilstedeværelsen af genetiske mutationer, som kan føre til gentagne aborter.

Testen udføres kun på personer over 18 år.

Fordele ved at blive testet med Genes2Life og Genes4Life

Hvis begge kommende forældre har samme sygdomsfremkaldende gen, kan det undersøges, om barnet har sygdommen ved en moderkage- eller fostervandsprøve.
Der kan i planlægning af graviditet søges hjælp til at undgå at få et barn med den sygdom, som forældrene er bærer af. Det kan ske ved ægsortering (PGT), hvor kun de raske æg benyttes til at opnå en graviditet
Testen skal kun udføres én gang i livet.

Hvordan udvælges de sygdomme som er inkluderet i Genes2Life og Genes4Life

Udvalget af gener, der testes med Genes2life, følger de kriterier, som anbefales af American College of Obstetricians and Gynecologists. Du kan læse en oversigtsartikel her, hvor også sværhedsgraden af de forskellige sygdomme er anført.

Sygdommene, der undersøges for, er udvalgt efter følgende kriterier:

• Hyppigheden for bærer skal være højere end 1:100
  • Sygdomme som er velkendte
  • Sygdomme med stærk nedsat livskvalitet
  • Sygdomme som kræver medicinsk eller kirurgisk behandling
  • Svær sygdom med tidlig debut
  • Sygdomme som kan diagnosticeres ved moderkage- eller fostervandsprøve

Genes4life følger de samme kriterier blot skal risiko for bærer være højere end 2:100, og dermed undersøges for 430 gener.

Genes2life og Genes4life undersøger ikke for om man er bærer af cancergener eller sygdomme som opstår sent i livet.

Hvilken analysemetode benyttes?

Exom analyse udføres ved hjælp af Next Generation Sequencing (NGS), en avanceret teknik, der tillader dyb sekventering af enorme mængder DNA.
Next Generation Sequencing (NGS) er en sekventeringsmetode til at bestemme rækkefølgen af nukleotider, som tegner sig for vores genom og er baseret på massiv parallel sekventering af korte fragmenter.
Genes2Life og Genes4Life analyseret hos Amplexa i Odense.

Hvordan tages testen?

Testen udføres på en spytprøve. Det er hurtigt og nemt.
Du kan komme på klinikken eller vi kan sende et testkit hjem til dig.
Du kan bestille tid til testen på vores hjemmeside. Du skal beregne 30 min til konsultation og test.

Hvordan får jeg svar?

Svar tiden er cirka 3 uger.
Ultralydklinikken for Gravide ringer dig op, så snart svaret er kommet. Du får en grundig forklaring på resultatet og efterfølgende sender vi rapporten til dig via datasikker mail.

Gennemgang af gentest
Familie læser resultater af en test i en ultralydsklinik
Mand, kvinde og teenage datter ser billeder fra en ultralydsscanning

»Kan varmt anbefale«

Kan varmt anbefale! Fantastisk oppfølging. Nydelig lokaler. Vi følte oss veldig ivaretatt!

Celine | Trustpilot
♥♥♥♥♥